Norges Mest Ikoniske Frossenpizza

Innhold

Grandiosa Pizza er en av Norges mest ikoniske merkevarer. Enten du elsker eller hater den, er det umulig å ignorere. Det har blitt beskrevet som nasjonalrett, markedsføringssuksess og kulinarisk vederstyggelighet. Mange nordmenn elsker den, og selv dens kritikere er tilbøyelige til å kjøpe den fra tid til annen. 

Du finner Grandiosa frossenpizza lett tilgjengelig i frysedelen av norske supermarkeder. Men hva gjør dette merket så spesielt? Hva smaker det som? Hvordan ble det til og hvorfor er det så populært? I denne artikkelen vil vi fortelle deg alt du trenger å vite om Grandiosa frossenpizza, fra dens ydmyke begynnelse til dens stigning til toppen.

En eksotisk rett

Det er lett å glemme hvor “eksotisk” pizza var i Norge i 1980 da Grandiosa ble lansert på markedet. I følge Grandiosas opprinnelseshistorie, godtok direktøren for fabrikken der den berømte pizzaen skulle produseres, sjefens anmodning om å starte produksjonen uten å vite hva pizza var. 

Fra ydmyke begynnelser til toppen

Grandiosa Pizza ble lansert i Norge i 1980 av Nora Industrier AS. Det var den første frossenpizzaen som ble produsert i Norge. Grandiosa Pizza ble umiddelbart populær og solgte godt. 

I 1983 ble Nora Industrier AS kjøpt opp av Stabburet AS, som fortsatte å produsere Grandiosa Pizza. Siden den gang har Grandiosa Pizza blitt en av Norges mest populære matvarer. Det finnes nå flere forskjellige varianter av Grandiosa Pizza, og den har til og med blitt eksportert til andre land.

Nora Fabrikkers anlegg i Maridalsveien 3. Foto fra 1971, kort før fabrikken flyttet til Alnabru. Foto Arbeiderbevegelsens arkiv. Her ble første frossenpizza laget.
Nora Fabrikkers anlegg i Maridalsveien 3. Foto fra 1971, kort før fabrikken flyttet til Alnabru. Foto Arbeiderbevegelsens arkiv.

En smak av Norge

Grandiosa Pizza har en unik smak som skiller seg fra andre frossenpizzaer. Den har en tykk bunn, og er toppet med tomatsaus, ost, skinke og kjøttdeig. Noen varianter har også andre ingredienser som paprika og løk. 

Grandiosa Pizza er en smak av Norge, og har blitt en viktig del av norsk matkultur. Enten du elsker eller hater den, er det ingen tvil om at Grandiosa Pizza er en av Norges mest ikoniske merkevarer.

Oppskriften som startet det hele

Grandiosa-pizzaen har i dag mange varianter, men den originale oppskriften er fortsatt svært populær. Selv om nøyaktig oppskrift holdes hemmelig, er flere fakta kjent. Skorpen er basert på hvetemel og ble opprinnelig importert fra Canada. 

På toppen av skorpen finner man en enkel tomatsaus og litt “pizzakjøtt”. Dette er en spesiell blanding som inneholder 40% norsk storfekjøtt, soyaprotein, vann, krydder og konserveringsmidler. På toppen av “pizzakjøttet” finner man norsk Jarlsbergost og rød paprika i terninger. Kombinasjonen av Jarlsberg og paprika er en nikk til en tradisjonell norsk brødskive.

Bilde av en jarlsberglogo

Hvordan smaker Grandiosa-pizzaen? 

Å beskrive smaken til noen som aldri har smakt den er relativt enkelt. La oss starte med skorpen: Hvis du er kjent med den frosne pizzaen med stigende skorpe som dukket opp i Nord-Amerika på midten av 1990-tallet, og konkurrerer med restaurantpizza i tekstur og smak, må du legge alle mentale henvisninger til den typen skorpe ut av ditt sinn. 

Grandiosa sin pizzaskorpe hever definitivt ikke. Som gammeldags frossen pizzaskorpe er den seig og lite spennende. 

Tomatsaus

Det er vanskelig å vite nøyaktig hva den er laget av, men den smaker som utvannet tomatpuré. Kjøttet, som vi har nevnt ovenfor, består av kun 40% kjøtt. Rød paprika spiller rollen som rettens eneste grønnsak, og smaker akkurat som du forventer. 

Osten er faktisk ganske fin. Å toppe en pizza med en sveitsisk-lignende ost er uvanlig, og fører ikke til den typen stretchy, smeltende effekt som man får med mozzarella, men smaken er ganske rik.

Selv om smaken av Jarlsberg-ost alene ikke er nok til å redde det som i hovedsak er en utrolig intetsigende rett, bekreftes denne blidheten av den utbredte vanen nordmenn har med å dyne Grandiosa-skiver med ketchup, drysse dem med piffi-krydder eller begge deler.

Hva gjør den så populær? 

Selv om noen av fansen vil innrømme at Grandiosa ikke er den mest smaksrike pizzaen, har den likevel solgt utrolige 600 millioner enheter siden lanseringen i 1980. Det er vanskelig å peke på én enkelt faktor som forklarer suksessen, men det finnes flere mulige svar. 

For det første er det verdt å merke seg at tørre smaker ikke nødvendigvis er dårlige fra et lokalt perspektiv. Den norske nasjonalretten fårikål består av saktekokt fårekjøtt og kål krydret med kun salt og pepper. Også julemiddagene ribbe og pinnekjøtt er tradisjonelle retter som krever mye tid og krefter, det kan også være veldig dyrt.

En annen mulig forklaring på Grandiosas popularitet er den eksotiske faktoren. På samme måte som sushi har blitt populært i Norge de siste 15 årene, var Grandiosa en norsk versjon av en utenlandsk matrett da den ble lansert i 1980. Å servere Grandiosa var en enkel måte å tilføre litt spenning til middagsbordet.

En viktig faktor i Grandiosas suksesshistorie er også markedsføringen. Reklame har vært nøkkelen til suksessen fra begynnelsen av. Allerede i 1984 ble det lansert en TV-reklame med kvinnelandslaget i langrenn. 

Julereklamen fra 1996 med et populært band har blitt en tradisjon for mange, og sangen Respekt for Grandiosa toppet hitlistene i åtte uker i 2006. Grandiosa har også klart å opprettholde sin dominans ved å stadig presse prisene nedover. Selv om butikkmerker ofte er billigere og like gode som Grandiosa, har merket klart å holde på sin posisjon som den mest populære frossenpizzaen i Norge.

Valgmuligheter

Å ha lave forventninger og være sulten vil øke opplevelsen din. Hvis du tilbringer en lengre periode i Norge og trenger et enkelt måltid, kan frossenpizza være en praktisk løsning, men vær oppmerksom på at det finnes bedre alternativer på markedet enn Grandiosa. Her er en kort liste over noen alternativer.

Pizza & Show er en pizzarestaurant i Kristiansand som tilbyr utrolig god italiensk pizza. Hvis du ønsker å spise pizza av den høyeste kvaliteten og smak. Da er dette noe du absolutt er nødt til å oppleve neste gang du besøker byen. Pizza & Show tilbyr alt fra Pizza Nduja til klassisk pepperoni. Ta turen innom da vel!

Big One eies av Orkla, selskapet bak Grandiosa. Sammen dominerer de to merkene markedet. Big One markedsfører seg selv som en amerikansk pizza og har en tykkere skorpe. Selv om pizzaen generelt er ganske mild, kan skorpen være marginalt bedre enn Grandiosa.

Dr. Oetker har mange varianter, spesielt Casa di Mamma, som var den første frosne pizzaen med stigende skorpe som var allment tilgjengelig i Norge. Smaken og kvaliteten på produktene ser ut til å ha hjulpet Dr. Oetker med å vinne terreng over Grandiosa.

Butikkmerker som Coop og Rema 1000 prøver også å ta sin del av markedet for frossenpizza. Coop tilbyr for eksempel syv forskjellige varianter under eget merke.

I en verden der mange streber etter å opprettholde …

Lavkarbo pizzabunner for et balansert kosthold

Pizzabunn er selve fundamentet til enhver god pizza, og …

Delikat grov pizzabunn